Informácie pre verejnosť:
- Porovnanie fungovania staníc technickej kontroly STK a emisnej kontroly SEK vo vybraných štátoch Európy (analýza Parlamentného inštitútu NR SR, 22.11.2024). Parlamentný inštitút Národnej rady Slovenskej republiky publikoval zaujímavú analýzu, v ktorej porovnal spôsob zabezpečenia fungovania STK u nás a v ďalších európskych štátoch. Dá sa v nej nájsť množstvo zaujímavých a pre niektorých možno aj prekvapivých informácií. Napríklad vo viacerých európskych štátoch fungujú popri súkromných STK aj štátne a v jednom (Malta) dokonca výhradne štátne STK. Platná legislatíva EÚ totiž nepovažuje kontroly vozidiel za bežnú službu, ktorá je predmetom podnikania, ale ukladá priamo členským štátom povinnosť zabezpečiť riadne vykonávanie kontrol, pričom im dáva možnosť delegovať výkon tejto služby aj na súkromné subjekty. Vtedy musí členský štát nad nimi dohliadať, aby kontroly boli vykonávané riadne, v súlade s predpismi. A takýto dozor je vo viacerých krajinách, podobne ako na Slovensku, vykonávaný v spolupráci štátu s neštátnymi spoločnosťami (Francúzsko, Nemecko, Chorvátsko). Takmer polovica štátov používa na dozor nad STK aj metódu známu ako „mystery shopping“, teda kontrolu vozidla s vopred známymi chybami. Rovnako aj informačné systémy na zber dát sú, opäť podobne ako na Slovensku, aj v iných krajinách prevádzkované neštátnymi spoločnosťami, niekde dokonca súkromné spoločnosti vlastnia aj samotné dáta z kontrol v nich uložené. Nie je výnimkou, ak sú vstupy do týchto systémov pre užívateľov spoplatnené, niekedy dokonca okrem zápisu dát aj čítanie údajov z nich. Viac ako polovica skúmaných krajín má na STK zavedené rôzne formy kamerového systému, napríklad vo Švédsku ich všetci prevádzkovatelia STK používajú dobrovoľne, nad rámec povinností daných národnými predpismi. Všetky štáty majú zavedené povinné skúšky technikov, všade sa vykonávajú prezenčne a sú zabezpečované poverenými organizáciami s účasťou štátom menovaných skúšobných komisárov, teda úplne rovnako ako na Slovensku. Pokiaľ ide o rozsah kontroly, legislatíva EÚ definuje povinné minimum, pričom členské štáty môžu rozšíriť posudzované požiadavky alebo zisťované chyby aj nad rámec tohto minima. Využívajú to okrem Slovenska aj takmer všetky skúmané štáty, jedinou výnimkou je Taliansko.
- Hudec, J., Šarkan, B.: Effect of Periodic Technical Inspections of Vehicles on Traffic Accidents in the Slovak Republic (slovenský preklad) – štúdia publikovaná vo vedeckom časopise Žilinskej univerzity v Žiline Komunikácie / Communications, ktorá na základe štatistických dát zo Slovenska preukazuje dopad technickej kontroly na bezpečnosť cestnej premávky. Podľa jej záverov majú pravidelné technické kontroly merateľný pozitívny vplyv na počet dopravných nehôd z dôvodu technických chýb vozidiel a teda majú preukázateľné opodstatnenie. Pri technických kontrolách na Slovensku sa však menej často zisťujú niektoré chyby kritické z hľadiska bezpečnosti, najmä tie, ktoré sa týkajú kolies a pneumatík. Možným vysvetlením je, že dosiaľ prevažne používané metódy dozoru nad technickými kontrolami nedokázali príslušné porušenia predpisov pri kontrole práve týchto častí vozidiel dostatočne efektívne odhaľovať. Naopak, iné časti vozidiel s kritickým vplyvom na bezpečnosť, predovšetkým brzdy a zariadenia vonkajšieho osvetlenia, boli dozorom pokryté dostatočne. Zaujímavým zistením je i to, že pri vozidlách kategórií M1 a N1 (zahŕňajú predovšetkým osobné automobily a nákladné automobily do 3,5 t) starších ako 10 rokov prichádza k drvivej väčšine (až 87 %) dopravných nehôd zapríčinených zlým technickým stavom v druhej polovici dvojročnej lehoty platnosti technickej kontroly pravidelnej, v priemere asi pol roka pred jej koncom. Skrátením lehôt technických kontrol vozidiel týchto kategórií s vekom nad 10 rokov na polovicu, teda na jeden rok, by podľa štúdie mohol klesnúť počet dopravných nehôd z dôvodu technickej chyby v tejto skupine vozidiel minimálne o polovicu.
- Informácia pre autoservisy o registrácii na vkladanie potvrdení o opravách po vážnych dopravných nehodách do informačného systému technických kontrol
- Odpovede na najčastejšie otázky k technickým kontrolám pre vnútroštátne schvaľovanie jednotlivých vozidiel s obmedzenou prevádzkou („farmárske značky“)
- Aplikácia posunula STK k smart riešeniam (článok o aplikácii mSTK, ktorú na použitie pri technických kontrolách vyvíjame spoločne s Ústavom automobilovej mechatroniky Fakulty elektrotechniky a informatiky STU v Bratislave)
- Formulár na vyplnenie technických údajov jednotlivo schvaľovaného vozidla s obmedzenou prevádzkou („farmárske značky“) aktualizovaný 12.03.2020